joi, 25 februarie 2010

Cum e corect?

Vad ca si in mediul online gramatica ocupa un loc important pentru multi, mai ales pentru cei care au chef sa critice si nu prea au ce. Nu ma intelegeti gresit, mi se scoala parul in cap cand citesc „sami i-au ceva”, dar de la asta pana la analize gramaticale amanuntite pentru trei vorbe e cale lunga. Si acum, sa va zic ce am gasit eu pe dex online, la capitolul expresii si cuvinte corecte sau incorecte, si aici ma refer la lucruri despre care nu aveam habar. Spre exemplu, nu este corect „cu surle si trambite”, ci „cu surle si tobe”, pentru ca in primul caz, ambele sunt instrumente de suflat, iar parada militara are si instrumente de percutie. In loc de „calamar” trebuie sa spunem „calmar”. In plus, conform ultimei editii Doom, pluralul de la „geaca” este „geace”. Pai, daca te duci la magazin si ceri doua geace, o sa se uite vanzatorul la tine cu acel ranjet arogant de genul „bai, ce cretin mai esti!”.

Pff, si cate ar fi de discutat! Mai ales despre cum se arunca unii sa ne faca inculti pe forumul ziarului, pentru ca scriem sint in loc de sunt, desi, din cate am inteles, in cazul asta este vorba despre conflictul dintre lingvisti si Academie. Motivul? Suna mai bine sint decat sunt, iar aceasta modificare a fost criticata aspru de multi lingvisti, intr-o vreme in care deciziile in cadrul Academiei erau luate de persoane fara o buna pregatire in domeniu. Aaa, si una de care chiar nu am auzit pana acum, „tontalau”, in loc de eronatul „tantalau”. Deci, la urmatoarea interventie, cand aveti chef de criticat din punct de vedere gramatical, sa nu-i mai faceti pe oameni tantalai, ci tontalai!

12 comentarii:

  1. Am si eu un of de genul asta. In DEX pluralul de la tanin e taninuri. Desi stiu ca e gresit eu folosesc tanini. Mi se pare mult mai apropiat de engkezescul tanins.

    RăspundețiȘtergere
  2. *englezescul ... ma rog, ai inteles tu.

    RăspundețiȘtergere
  3. Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundețiȘtergere
  4. Cred ca Pruteanu se intoarce in mormant. Uneori, limba romana este pocita de intelectuali. Cum sa spun eu "geace", spre exemplu?

    RăspundețiȘtergere
  5. offtopic:Vb serios?Foarte tare!Nu o sa te dezamagesc!Sunt in concurs cu numarul 10:>.Sper sa ajung si sambata la blogmeet si sa discutam despre ce si cum a fost concursul si despre multe altele:*

    RăspundețiȘtergere
  6. @Midsummer- Sper sa ne putem trezi la timp :))

    RăspundețiȘtergere
  7. din pacate e trist dar adevarat! si cel mai tragic este ca nu stiu cand "ne vom trezi" . mda!

    RăspundețiȘtergere
  8. Îmi aduci aminte de o întâmplare din clasa a 8a când un coleg a întrebat-o pe profesoara de română: „doamna, dar cum să spunem noi „se aşază” când toată lumea ştie de „se aşează”? nu ne va crede lumea nişte proşti?!” iar dânsa a răspuns: ” nu contează. tu ştii că vorbeşti corect şi gata. nu mai contează părerea altora.

    RăspundețiȘtergere
  9. Prima invatatoare mi-a spus ca in romana se scrie cum se pronunta, iar pronuntia trebuie sa fie una melodica, ca o adiere de vant.

    De fiecare data cand sint fortat sa pronunt un cuvant ... corect din punctul lor de vedere, dar care ma racaie la urechi, imi aduc aminte de biata invatatoare.

    Tocmai am mancat niste chiftele. Sotia a mancat piftele. Fiecare a mancat ce a dorit. :)

    RăspundețiȘtergere
  10. mie mi se ridica parul când aud "calamar" în loc de "calmar". Și era să fac infarct când am auzit că prea (mult) mărita Academie l-a intordus în DOOM. Victoria căpșunarilor analfabeți, prea mulți s-au întors în concedii și nu au fost ponderați de cei care știau că există și în română un nume pentru misterioasa creatură marină...
    Oricun, am trecut peste traumă: am ajuns pe blogul tău căutând în Ro niște gece Calamar :)))

    RăspundețiȘtergere